Krótka instrukcja do medytacji

Instrukcja do medytacji spokojnego spoczywania  (Shamata)

 Lama Tsultrim Allione:

 Shamata to w języku tybetańskim Shine. Shi znaczy „spokój” , a „ne” znaczy „przebywanie”. Jest to praktyka osiągania jednopunktowej koncentracji i dzięki temu wchodzenia w stan głębokiego spokoju.

Przyjmij odpowiednią pozycję medytacyną Vadżraczana, tak zwaną siedmiopunktową postawę:

  1. Usiądź wygodnie, w pozycji lotosu, w półlotosie czyli pozycji bodhisattwy, w siedzie japońskim lub po prostu na krześle. Pochyl się lekko w przód i w tył, aby odnaleźć idealną równowagę.
  1. Dłonie mogą spoczywać na kolanach lub mogą być ułożone w tak zwanej mudrze Dhyani – jedna leży na drugiej wnętrzem ku górze, u kobiet lewa na prawej, u mężczyzn prawa na lewej; czubki kciuków stykają się.
  1. Kręgosłup prosty jak stos złotych monet ułożonych jedna na drugiej.
  1. Łopatki rozluźnione, lekko puszczone, ale też trochę odciągnięte w tył, niczym małe skrzydła.
  1. Głowa lekko do pochylona do przodu, tak żeby jabłko Adama nie było widoczne.
  1. język dotyka podniebienia za górnymi zębami. Usta są lekko rozchylone.
  1. wzrok spływa w dół po krawędzi nosa pod kątem ok 45 stopni, oczy otwarte, rozluźnione, w nic się nie wpatrują.

Przenieś uwagę na swój oddech. Zauważ jak oddech wchodzi i wychodzi przez nos. Nie zmieniaj go ani trochę, pozwól, aby wdech i wydech był zupełnie naturalny.

Kiedy tak wdychasz i wydychasz, zacznij być świadomy przestrzeni na końcu wydechu. Jest tam pewnego rodzaju przestronność, otwartość. Jest tam potencjał świadomości przestrzenności.

Staraj się  utrzymać tę świadomość  przestrzeni przy kolejnym wdechu.

Jesteś jednocześnie świadomy oddechu i przestrzeni. Nie tylko na końcu wydechu, to odczucie pozostaje z tobą cały czas, kiedy wdychasz i wydychasz powietrze.

Jeśli pojawiają się myśli i umysł zaczyna błądzić, zauważ to i powróć uwagą do oddechu. Taka jest jego natura – umysł myśli, czuje, rozprasza się myślami o przeszłości, teraźniejszości lub przyszłości. Gdy tak się dzieje, po prostu zauważ to i powróć do oddechu. Nie podążaj  za żadną z myśli.

Kiedy tak wdychasz i wydychasz twój umysł uspokaja się, a ty spoczywasz w otwartej niczym niebo świadomości.