Tara

Tara jest dostępna dla każdego, nie trzeba mieć specjalnych inicjacji. Ona jest zawsze obecna, aby służyć pomocą czującym istotom we wszystkich wymiarach i światach. Odrodzenie energii Tary, jej żeńskiej mądrości i współczucia są ogromnie ważne dla Ziemi i całej ludzkości. Równowaga została poważnie zaburzona, brakuje energii mądrości kobiecego aspektu. Odrodzenie to nie wydarzy się, dopóki wszyscy nie zrozumieją jakie to ważne dla każdego, nie tylko dla kobiet. Tara, szczególnie Zielona Tara jest bardzo właściwa dla naszych czasów, ponieważ jest kontemplacyjną aktywistką. Jeśli spojrzycie na jej wizerunek, zauważycie, że ma jedną nogę w pozycji medytacyjnej (w nirwanie), drugą wychyloną  na zewnątrz, która wskazuje na to, że jest obecna także w samsarze i jest aktywna w świecie. Tara posiada zdolność utrzymania  medytacyjnej świadomości kiedy wychodzi do świata, aby stawić czoło cierpieniu. Ci, którzy zdają sobie z tego sprawę nie zawsze wiedzą jak odnaleźć tą mądrość. Pytają „Jak mogę mieć dostęp do tej mądrości we mnie i wnieść ją do świata?” Praktyka Zielonej Tary pomagaja dotrzeć do tej mądrości. Jednym słowem, pomaga odkryć w tobie tą mądrość poprzez proces identyfikacji.

green-tara-ibm-2Historia o Tarze, powiada o księżniczce zwanej Jesze Dała – Księżyc Pierwotnej Mądrości, która była bardzo oddana naukom Dharmy oraz praktyce medytacji. Będąc bliska oświecenia wypowiedziała intencję, by osiągnąć ten stan dla dobra wszystkich istot. Wówczas podszedł do niej mnich i wyraził swoje ubolewanie nad faktem, że jest ona kobietą i będzie musiała odrodzić się, jako mężczyzna zanim osiągnie oświecenie. Księżniczka błyskotliwie demonstrując własne rozumienie pustki i prawdy absolutnej, odpowiedziała: „Tu nie ma mężczyzn, nie ma kobiet, nie ma ja, nie ma osoby. Przywiązywanie się do idei męskie czy żeńskie mija się z celem, męskie czy żeńskie to pusta etykieta. Jakże łudzą się docześni głupcy.” Powróciła do swoich ślubów, mówiąc: „Tych, którzy chcą osiągnąć najwyższe oświecenie w ciele mężczyzny, jest wielu, ale ci, których celem jest służyć wszystkim istotom w ciele kobiety, zaprawdę są nieliczni. Przeto niech mi będzie dane po wsze czasy pracować na rzecz wszystkich żyjących istot w ciele kobiety.” Od tego momentu księżniczka oddała się całkowicie realizacji celu oświecenia. Kiedy go osiągnęła, zaczęła być znana, jako żeński Budda – Tara. Od tamtej pory jej historia służy jako inspiracja do zrozumienia absolutnej prawdy stojącą ponad identyfikacją płci, a także relatywnej prawdy równości płci.

Tara po osiągnięciu oświecenia wyzwoliła się z samsary – kręgu cyklicznej egzystencji, który prowadzi do ciągłego odradzania się. Wstąpiła do wymiaru Sambogakaji, przestrzeni świetlistości. Ten wymiar jest niewidoczny dla naszych oczu. Z tego wymiaru Tara zamanifestowała się w 21 formach, niektóre z nich są gniewne, inne łagodne i błogie – te formy reprezentują tranformacje nienawiści, pożądania i ignorancji. Przedstawiana jest także w pięciu kolorach. Zielona Tara reprezentuje czynny  aspekt współczucia. Biała Tara ucieleśnia długie życie i osiągnięcia medytacyjne. Wadżra Tara jest złota, ma cztery twarze i osiem ramion, jest popularna szczególnie w Indiach, jako rozprawiająca się z wrogami. Czerwona Tara – Kurrukulle jest także znana z poskramiania demonów.  Lwiogłowa Tara ochrania istoty przed lwami i dumą. Zielona Tara jest odzwierciedleniem wszystkich Tar, jest żeńskim wzorem oświecenia.

Jednym z epitetów Tary jest określenie „Matka wszystkich Buddów” symbolizuje energię, na tyle potężną, aby usunąć przeszkody oraz zaciemnienia naszego umysłu.

Na poziomie zewnętrznym jest boginią Ziemi, reprezentantką natury; mądrością natury i współczucia. Ma zielone ciało. Blisko związana z ziemią,wiatrem, drzewami, roślinami szczególnie leczniczymi ziołami, zwierzętami i ludźmi.  Dwa lasy w szczególności kojarzone są z Tarą, jednym jest las Khadira, drugim jest las Potala. Pałac Dalaj Lamy został nazwany na cześć tego lasu, który jest czystą krainą Avalokiteśwary (którego Dalaj Lama jest inkarnacją). Tak więc jest Tarą lasu, jego piękna i obfitości wypełnionego słodkim zapachem drzew i kwiatów, leczniczych roślin i oczywiście kwiatu utpala zwanego niebiskim lotosem, który ma we włosach. Znana jest z poskramiania dzikich zwierząt. Tara jest także znana jako ta, która przewodzi na drugi brzeg. Więc gdy czujesz, że twoja łódź tonie, wezwij Tarę, a ona natychmiast przybędzie. Koncentracja na Tarze jest całkowitą ochroną.

Na poziomie tajemnym jest jedną z pięciu żeńskich Buddów. W tym kontekście zwana jest Samaja Tarą i reprezentuje rodzinę Karmy i żywioł powietrze, jedną z jej jakości jest szybkość. Działa szybko i transformuje neurozy w jakość mądrości wszystko osiągającej. Kiedy czujesz wiatr, to jest Tara.

Słowo Tara znaczy „gwiazda” lub „wybawicielka” „ta która przeprowadza przez”. W jednej z modlitw wymieniane jest 108 jakości Tary, mówi ona „ będę ratować  istoty z „powodzi” ich różnorodnych lęków, widzący będą śpiewać moje imię” Tara nabyła imię wybawicielki dzięki niezliczonym istotom, które”przeprowadziła poprzez” uwalniając je z samsary.

 W kontekście historycznym, w pradawnych czasach Tara związana była z kupcami, którzy podróżowali wieloma niebezpiecznymi szlakami, być może tą drogą Tara przywędrowała na Zachód. Była na przykład obecna w dawnej Jugosławi gdzie święta góra ma jej imie. Także dawna stolica Irlandii nazywała się Tara. Nie wiemy z całą pewnością w jaki sposób dotarła do Europy, gdyż już w tradycji pogańskiej istniała Zielona Bogini.

Do Tybetu przybyła razem z wspaniałym hinduskim nauczycielem Atisha, który najpierw nie przyjął zaproszenia do Tybetu, twierdząc, że Tybetańczycy są badzo nieokrzesani, obawiał się też zamarznięcia na tak dużych wysokościach. Któregoś dnia dostał od Tary przypowiednię, mówiącą, o tym, że będzie dla Tybetu jak słońce dla ciemności i że to właśnie tam spotka swojego najważniejszego ucznia. I tak właśnie się stało. Razem założyli szkołę Kadampa, która stała się źródłem inspiracji dla szkoły Gelug, której przewodzi teraz Dalai Lama. Od tamtej pory Tara w Tybecie stała się ukochaną Boginią.

Najpewniejszym źródłem są odkrycia archeologiczne. Na brzegu pustyni Taklamakan jest rząd jakskiń zwanych jaskiniami Tun-Huang, które zawierają różnorodne artystyczne style. Kupcy od V do XIII wieku sponsorowali freski w tych jaskiniach jako sposób na zapewnienie sobie zasługi i ochrony na czas podróży. Często w tym celu przywozili tam artystów ze swoich krajów jak Chiny, Tybet i wielu innych. W jednej z tych jaskiń archeologowie przebili ścianę skalną i znaleźli wiele zwoji . Naukowcy byli w stanie przeczytać starożytny azjatycki język i ze zwoji dowiedzieli się, że nauki Dzogchen nie pochodzą z Indii, ale z Azji środkowej gdzieś z okolic Takidzystanu, Kazachstanu i północnego Pakistanu czy Afganistanu. Te tereny były zachodnią cześcią Tybetu ze stolicą zwaną wtedy Shang-Shung. Zgodnie ze zwojami nauki te pochodziły z prebuddyjskiej tradycji Bon. Wiele z tych jaskiń miały malowidła Tary w różnorodnych azjatyckich stylach. W VI w Avalokiteśwara był przedstawiany sam, ale już pod koniec tego wieku towarzyszyła mu Tara. W VII w Tara przejeła rolę Wyzwolicielki od Ośmiu Lęków. Od tego momentu kult Tary silnie się rozwijał.

Tara jest też boginią duchowej transformacji powiązaną z Sofią, dobrze znaną w Zachodzie i Środkowym Wschodzie. Obie pojawiły się w tym samym czasie. Tara jest dającą, karmiącą, ochroniającą i transformującą. Ma matczyną wiedzę i jest łatwo dostępna. Ludzie modlą się do niej tak jak do Madonny.

Tak jak wspomniałam mamy 21 emanacji Tary. W świątyni Tara Mandala 21 dużych posągów Tar zajmuje swoje miejsca dookoła przestrzeni w kształcie mandali na pierwszym poziomie świątyni. Każda z nich ma inny wygląd, przedstawione są we wszystkich  aspektach kobiecości, są gniewne, półgniewne, radosne, łagodne. Każda ma specjalną mantrę i specjalny rodzaj aktywności.

Zielona Tara i zielona rodzina Karmy są bardzo potrzebne dla dzisiejszego świata także z powodu wszechogarniającego pośpiechu. Spieszymy się do wszystkiego, ale nigdy nie odczuwamy, że wszystko zdołaliśmy zrobiliść. Nawet czas relaksu zawiera w sobie wiele czynności. Powinniśmy nauczyć się pracować z emocjami i transformować je w uczucie swobodnego przepływu, nie nacisku. Tara reprezentuje wiatr, który dociera wszędzie, może być bardzo silny, ale nie możemy go zobaczyć. To jest mądrość, która osiąga wszystko.

Jest osiem rodzajów lęków na które pomaga Tara, każdy z nich ma dosłowne i symboliczne znaczenie. Niektóre z dosłownych znaczeń nie odnosi się do nas nie mieszkających w Indiach, jednakże przezwyciężenie strachu przed dzikimi zwierzętami symbolizuje pozytywne duchowe siły przezwyciężające instynktowne popędy, w sposób bez przemocy transformujące je we współczucie.  Moc Tary rozwiewa armie wrogów bez konieczności zabicia kogokolwiek.

Pierszy lęk to lęk przed słoniami, symbolizuje niewiedzę (ślepotę). Drugi przed lwami, symbolizuje dumę, pychę. Trzeci lęk przed ogniem, symbolizuje gniew, czwarty przed jadowitymi wężami, symbolizuje zazdrość. Piąty przed złodziejami symbolizuje błędny pogląd. Szósty przed pozbawieniem wolności symbolizuje chciwość. Siódmy to lęk przed wodą lub utonięciem, symbolizuje pożądanie i przywiązanie. Jeśli byłeś zawładnięty przez pożądanie znasz to odczucie swojego rodzaju tonięcia. Osmy lęk to lęk przed demonami, symbolizuje brak wiary, wątpliwości. Możesz wzywać Tarę zawsze kiedy odczuwasz lęk.

OM TARE TUTTARE TURE SOHA

Mantra aktywności Zielonej Tary

(Tara hotline)

Tekst z nauk Lamy Tsultrim Allione

Advertisements